بهداشت و محیط زیست

مطالب مرتبط با مهندسی بهداشت محیط و محیط زیست

مطالب مرتبط با مهندسی بهداشت محیط و محیط زیست

بهداشت و محیط زیست

آدرس وبلاگ قبلی :
Http:// hamedenviro. Blogfa.com

آخرین نظرات

آب گازدار ننوشید

چهارشنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۰، ۱۰:۲۴ ق.ظ
این روزها با گرم شدن هوا بازار فروش انواع آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار داغ‌تر از همیشه شده است. اما پرسش اینجاست آب‌های معدنی طعم‌دار و گازدار تا چه حد طبیعی و سالم هستند؟ آیا می‌توان آنها را جایگزین آب مصرفی روزانه کرد؟
آب معدنی همان آب چشمه است که با عبور از طبقات و لایه‌‌های کوه‌ها به طور طبیعی تصفیه و هنگامی که به سطح زمین می‌رسند به جوش و خروش درآمده و اکسیژن فراوانی دریافت می‌کنند. این نوع آب‌ها به دلیل گذر از سنگ‌های معدنی حاوی املاح زیادی چون کلسیم، منیزیم، سدیم، پتاسیم و... بوده و طعم و مزه بهتری نسبت به آب‌های لوله‌کشی داشته و یک نوشیدنی سالم و طبیعی به شمار می‌روند. اما در مورد نسل جدید آب‌های معدنی باید گفت این آب‌ها در اثر افزودن طعم و گاز تا حدود زیادی شبیه نوشابه‌های گازدار می‌شوند، با این تفاوت که فاقد کالری بوده و رنگ خاصی ندارند. بنابراین به دلیل مضرات مواد طعم‌دهنده و گاز افزوده شده نمی‌توان گفت که این نوشیدنی بی‌ضرر است.
زیان ناشی از مصرف آب‌های طعم‌دار
این نوع آب‌ها را اغلب با اسانس، طعم‌دار می‌کنند. معمولا اسانس‌ها از منابع طبیعی استخراج می‌شوند و برای سلامت انسان مخاطره‌آمیز نیستند. اما مشکل آنجاست که استخراج این مواد همیشه از منابع طبیعی امکانپذیر نیست و در صنعت برای ساخت آنها از صدها ماده شیمیایی استفاده می‌شود. این نوع طعم‌دهنده‌ها ممکن است لحظاتی از زندگی شما را شیرین و دلچسب کنند، ولی اغلب شامل ترکیبات نامطلوبی هستند که در کوتاه‌مدت خصوصا در کودکان حساسیت‌های شدید و بیماری‌های نامعلوم و در درازمدت اثرات سوئی بر کلیه و کبد داشته و منجر به اختلال در عملکرد این دو عضو می‌شوند.

متخصصان تغذیه مصرف این آب‌‌ها را برای کودکان زیر 5 سال توصیه نمی‌کنند، زیرا سیستم ایمنی و اعضای سم‌زدای کودکان در این سنین در حال کامل شدن بوده و بهتر است هیچ ماده مصنوعی در این دوران وارد بدن خردسال نشود.

زیان ناشی از مصرف آب‌های گازدار
معمولا این نوع آب‌ها را به واسطه گار کربنیک گازدار می‌کنند. این گاز حالت کف‌دار و جوشان به نوشیدنی داده و به دلیل ایجاد طعم ترش و اسیدی یک ویژگی‌ حسی مطلوب در مصرف‌کننده ایجاد می‌کند، اما متاسفانه این طعم به ظاهر مطلوب می‌تواند سریعا خون را اسیدی و عوارض نامطلوبی ایجاد کند.
با اسیدی شدن خون به ناچار کلسیم که خاصیت قلیایی داشته از استخوان‌‌ها کشیده می‌شود تا بتواند اسید مازاد را خنثی کند. این عامل به میزان زیادی باعث پوکی بافت استخوان می‌شود. از سوی دیگر کلسیم آزاد شده در کلیه رسوب می‌کند و منجر به بروز سنگ کلیه و ایجاد فشاری مضاعف بر این عضو می‌شود. در ضمن این نوشیدنی گازدار با رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد این عضو را تحت تاثیر قرار داده و معده را ناکارآمد می‌کند. در نتیجه غذا گوارش نیافته باقی می‌ماند و سبب سوءهاضمه و نفخ می‌شود. افرادی که مشکلات گوارشی، سوزش سر دل و زخم معده دارند باید از خوردن نوشیدنی‌‌های گازدار بپرهیزند. خوب است بدانید این اسید می‌‌تواند موجب پوسیدگی و فرسایش مینای دندان شود. پس هرگاه هوس نوشیدنی‌های گازدار می‌کنید از نی استفاده کنید تا تماس مستقیم نوشابه با دندان‌ها به حداقل برسد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۰/۰۵/۱۲
حامد حمزه نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی